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Animation:

アニメーションというものは日本ではかなり誤解されています。

日本にはアニメというものがありますが、それはアニメーションという芸術形式のひとつのあり方に過ぎません。日本ではそれ以外のアニメーションを 知らない人が多 いので私がアニメーションに興味をもっていると言うとアニメファンなんだと勝手に解釈されてしまうということがしばしば起こります。最近は、様々 な国のア ニメーションビデオがDVDになって買えるようになり、ずいぶんましになりましたが、広島アニメーションフェスティバルに行き始めた90年代の頃 は、日本 でチェコやエストニアの現代アニメーションなどを知っている人は殆どおらず、ビデオも外国から取り寄せる必要がありました。というわけで、「萌 え」という のは何のことなのかよく分からないので誤解しないようおねがいします。

自 分のアニメーションが好きな理由を内省してみると、現代美術やモダンダンスの延長で見ているのは間違いありません。詩とも関係あるし、メディア アートと呼 ばれているものとも関係があります。好きな音楽もアニメーションの重要な要素です。トムとジェリーを見ていた子供の頃や少年ジャン プやチャンピョンを読んでいた頃の自分と、現在のアニメーションを好む自分との間には、溝が存在しています。日本のアニメファンには、子供の時に 見 たものを詳しく覚えている人が多くいますが、私の場合、記憶と嗜好の断絶があります。 (英語の下にリンクあり。英語の文章は日本語の文章の英訳ではありません。重なる部分もありますが。)

I've been going to the biannual Hiroshima festival since mid 90s.  This  festival is one of the best animation festivals in the world, and arguably the  very best, according to a couple of visitors from abroad I've talked to who have been to other festivals in Europe and North America.  One film critic I chatted with in a taxi cab from France said he preferred Hiroshima over Annecy because the latter was too commercialized and the venues were spread out throughout the city.  The strength of Hiroshima is that the three screening theaters are housed in one building and for that reason it is relatively easy to shuttle between the three.  

To tell the truth I'm not much of an anime fan. Isao Takahata's Grave of the Fireflies moved me profoundly but most of anime produced in Japan just don't strike my fancy. For me animation is an extension of my preference for modern art including plastic and performing arts.  In these art forms I prefer abstract expressions over concrete ones. When I discovered abstract animation for the first time I felt as if I was hit by a thunderbolt. That is not to say I don't like animated shorts with stories.  On the contrary, one of the most powerful charms of this art form is its ability to tell the truth about life in a biting concision that is impossible in other forms. Watch for instance the winner of Hiroshima festival's grand prix in 2010 called "Angry Man" by Anita Killi or the winner of the audience prize "The Employment" by Santiago 'Bou' Grasso.

In Japan most people know what anime is but are blissfully unaware of the wide range of what the world of animation can offer. So I have to be careful when I say I love animation because that would be running the risk of being misunderstood as saying I am an anime fan.  So let me set the record straight. I am not an anime fan.  Don't ask me about "moe" because I don't know what that is.

I've written reviews of films shown at the Hiroshima festivals for the last several occasions. Except for the 2010 festival they are in Japanese.



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